آموزش پایتون – قسمت ۳ (متغیرها)

آموزش رایگان پایتون

آموزش پایتون – قسمت ۳ (متغیرها)

آموزش پایتون – قسمت ۲ (دانلود و نصب پایتون)

در قسمت قبلی به نصب پایتون پرداخته شد. در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع متغیرها در زبان پایتون بپردازیم (انواع متغیرهای ضروری البته). برای باز کردن پایتون از دستور زیر استفاده کنید:

 

تابع print در پایتون

در کنسول پایتون عبارت a = 10 را تایپ کنید. “=” به منزله تخصیص یا assignment می‌باشد. پس در پایتون برای تخصیص به راحتی می‌توانید از “=” استفاده کنید و مانند زبانی مثل جاوا نیازی به تعریف نوع داده (int) نمی‌باشد. تابع print مقدار a را چاپ می‌کند:

 

تابع type در پایتون

با استفاده از تابع ()type و فراخوانی آن می‌توانیم نوع متغیری که تعریف نموده ایم را ببینیم. مثلا برای متغیر a نوع ‘int’ نشان داده می‌شود چون مقداری که به آن تخصیص داده ‌ایم از نوع int بود:

 

طریقه تعریف متغیر String در پایتون (مقایسه پایتون و جاوا)

برای تعریف متغیر از نوع String در زبانی مثل جاوا بایستی حتما قبل از نام متغیر، نوع داده (مثلا String) قید شود. به مثال زیر توجه کنید:

public class test  
 {  
   public static void main(String argv[])  
      {  
        String temp = "abcd";  
      }  
 } 

اما در پایتون به راحتی می‌توان بدون تعریف کلاس و تابع Main و حتی بدون ذکر نمودن نوع داده و حتی بدون “;” در انتهای هر خط به برنامه نویسی پرداخت 🙂 بله پایتون خیلی ساده است. همان کد به زبان پایتون:

temp="abcd" 

حال اگر با استفاده از تابع type نوع داده temp را بررسی کنیم می‌بینیم که temp از نوع String خواهد بود:

 

طریقه تعریف list در پایتون

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای تعریف لیست از [] استفاده می‌شود.

 

حال می‌خواهیم خانه صفرم این لیست را بخوانیم بدین منظور کد زیر را وارد می‌کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید در زبان پایتون اندیس لیست از صفر آغاز می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *