آموزش جاوا – قسمت 1

آموزش جاوا – قسمت 1

جاوا چیست؟

جاوا یک زبان سطح بالا و شی گرا (Object Oriented ) است که در سال 1995 عرضه شد. جاوا روی پلتفرم‌های مختلفی مانند ویندوز، مک، و لینوکس قابل اجرا است. اگر نام کلاس (class) در جاوا به گوشتان خورده باشد، باید بدانید که در جاوا کلاس و Object  دو مفهوم به هم مرتبطی هستند. اما این ارتباط به چه صورت است؟ اگر کلاس را یک طرح و نقشه فرض کنیم، Object موجودیتی است که از روی آن نقشه ساخته شده است. همینجا می‌توان یک نتیجه کلی گرفت که از روی یک کلاس می‌توان چندین Object ساخت (همانطور که از روی یک نقشه ساختمان می‌توان چندین ساختمان ساخت). و این دلیل بر این نیست که آن دو شی باهم یکی هستند (مشابه مثال ساختمان). بلکه هرکدام یک موجودیت مستقل هستند که صرفا از روی یک نقشه ساخته شده‌اند.

 

برای یادگیری جاوا از کجا شروع کنیم؟

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید با زبان جاوا آشنا شده و یک جاوا کار شوید، بهتر است بدانید که یادگیری جاوا هیچ فرمول خاصی ندارد و افرادی که جاوا کار شده‌اند از هیچ جادو و جنبل خاصی استفاده نکرده‌اند. تنها وسیله‌ای که نیاز دارید لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی شما است و اراده‌ای که شما را ملزم به نوشتن کدهای جاوا کند. از کدهای ساده شروع کنید و خواهید دید که به مرور زمان توانسته‌اید کدهای پیشرفته‌تری زده و در نهایت یک جاوا کار حرفه ای شوید.

 

ایجاد یک برنامه ساده جاوا:

اولین و ساده‌ترین کدی که می‌توان برای شروع نوشت، برنامه معروف Hello World است که تمام افرادی که حداقل یک واحد درسی برنامه نویسی گذرانده‌اند با این برنامه و جمله معروف برنامه‌نویسی آشنایی دارند. بنابراین برای اینکه خیلی هم کلیشه ای نشود، ما برای شروع از برنامه Hello SDN Central استفاده میکنیم!

public class Main {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello, SDN Central!");
    }
}  

 

کاری که در خط اول انجام می‌شود این است که کلاس Main تعریف می‌شود:

public class Main { 

 

در جاوا، هر خط از کد برای اجرا، لازم است تا داخل یک کلاس نوشته شود. با نوشتن  خط بالا، یک کلاس به نام Main تعریف می‌شود که public است، به این معنا که هر کلاس دیگری می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

لازم به ذکر است وقتی یک کلاس را به صورت public تعریف می‌کنیم، باید آن را داخل یک فایل با همان نام تعریف کنیم (Main.java). در غیر اینصورت برنامه ما دچار خطای کامپایل خواهد شد.

 

خط بعدی که در برنامه Hello SDN Central مشاهده می‌شود، تابع main است:

public static void main(String[] args) { 

توجه داشته باشید که برای اینکه برنامه قابل اجرا باشد، باید تابع main دقیقا به همین شکل استفاده شود:

  • public: به این معنی که هرکسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.
  • static: به این معنا که شما می‌توانید این تابع را بدون ایجاد هیچ نمونه (instance ) از Main، اجرا کنید.
  • void: به این معنا که این تابع هیچ مقداری برنمی‌گرداند.
  • main: که نام تابع است!

آرگومان‌هایی که داخل تابع نوشته می‌شوند، آرگومان‌هایی هستند که هنگام اجرای برنامه، با پارامترهایی به آن داده می‌شوند. در این مثال آرگومان ما یک آرایه از string ها است.

در آخر می‌رسیم به کاری که انتظار داریم در تابع main انجام شود:

System.out.println("Hello, SDN Central!"); 

 

  • System: یک کلاس از پیش تعریف‌شده است که جاوا برای ما فراهم کرده که توابع و متغیرهای قابل استفاده‌ای را در خودش قرار داده است.
  • out: یکی از متغیرهای static تعریف شده در کلاس System است که خروجی برنامه ما را نشان می‌دهد.
  • println: یک تابع از out است که برای چاپ یک خط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خوب حالا برنامه شما آماده اجراست. اگر تمام کد را همانطور که گفته شد، نوشته باشید باید برنامه شما بدون هیچ خطایی اجرا شود که در این صورت با چاپ این جمله در کنسول مواجه خواهید شد: !Hello, SDN Central

تیم SDN Central هم به نوبه خود به شما سلام داده و از اینکه توانستید با موفقیت اولین برنامه جاوای خود را یک تنه بنویسید برای شما خوشحالیم. هرچند راه درازی در پیش دارید، پس تا انتها همراه ما باشید. در پست بعدی درمورد متغیرها و Typeها در جاوا صحبت خواهیم کرد.

 

تاریخچه آموزش جاوا به ترتیب:

قسمت اول آموزش جاوا (مقدمه)

قسمت دوم آموزش جاوا (Types and Variables)

قسمت سوم آموزش جاوا (دستورات شرطی)

قسمت چهارم آموزش جاوا (آرایه‌ها)

قسمت پنجم آموزش جاوا (حلقه‌ها)

قسمت ششم آموزش جاوا (توابع)

قسمت هفتم آموزش جاوا (اشیا)

قسمت هشتم آموزش جاوا (ارث‌بری)

قسمت نهم آموزش جاوا (try and catch)

قسمت دهم آموزش جاوا (کلاس‌های abstract)

قسمت یازدهم آموزش جاوا (Interfaces)

قسمت دوازدهم آموزش جاوا (مفهوم Generic)

قسمت سیزدهم آموزش جاوا (Networking)

قسمت چهاردهم آموزش جاوا (مفهوم نخ و رشته)

(2) دیدگاه

  • sahra پاسخ

    سلام خیلی ممنون از آموزشهای خوبتون
    فقط نگفتید:
    این کدها را در کدوم محیط بنویسیم؟
    چطور دانلود و نصبش کنیم؟

    ۳ مهر ۱۳۹۶ در ۹:۴۹ ق.ظ
    • صدف مظفری
      صدف مظفری پاسخ

      سلام خواهش میکنیم ممنون از توجه شما

      برای کدهای جاوا IDEهای زیادی وجود دارد مثل Eclipse و NetBeans و JBuilder و … . علاوه بر این IDEهای معروف، میتوانید برای انجام تمرین هایی که برای شما در نظر گرفتیم از IDEهای آنلاین هم استفاده کنید که در قسمت چهارم آموزش جاوا یکی از آن‌ها را معرفی کردیم: https://ideone.com/
      اما از آنجایی که برای کار برنامه نویسی شبکه های SDN خودتان، در هر صورت به نصب یک IDE نیاز خواهید داشت، میتوانید از لینک زیر برای نصب اکلیپس هم استفاده کنید:
      sdncentral.ir/?p=5650

      موفق باشید

      ۵ مهر ۱۳۹۶ در ۴:۲۴ ق.ظ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *