مهندسی ترافیک در مراکز داده

اهمیت مهندسی ترافیک در مراکز داده

با گسترش مراکز داده، نیاز به استفاده بهتر از منابعی که توسط همه کاربردها و پردازش‌هایی که از زیرساخت فیزیکی استفاده می‌کنند وجود دارد که به این امر مهندسی ترافیک گفته می‌شود. در گذشته این موضوع مشکل چندان مهمی نبود؛ زیرا به دلیل عدم دانش کافی آن را با تامین بیشتر منابع (Overprovisioning) برطرف می‌نمودند. اما امروزه، با توجه به بزرگی مقیاس مراکز داده، بهره‌وری بهینه از ظرفیت شبکه ضروری است. این ما را مجبور به استفاده از ابزارهای مانیتورینگ و اندازه‌گیری برای محاسبه دقیق‌تر مسیرهای عبور ترافیک شبکه می‌باشد.

برای محاسبه میزان بار ترافیکی شبکه و اجرای اقدام مناسب، داده‌های شبکه می‌بایست مانیتور و اندازه‌گیری شوند. جمع‌آوری داده‌های آماری در مورد وضعیت ترافیکی شبکه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اطلاعات آماری همچون بهره‌وری لینک‌ها و پهنای باند آزاد آن‌ها از جمله این موارد می‌باشند.

روش‌های نوین محاسبه مسیرها از فناوری Link State استفاده می‌کنند که همبندی شبکه را برای دستگاه‌های شبکه مهندسی فراهم می‌کند. این موضوع، محاسبه کوتاه‌ترین مسیر را میسر می‌کند. البته کوتاه‌ترین مسیر همواره مسیر بهینه نمی‌باشد، زیرا فاکتورهایی همچون بار ترافیکی شبکه را در نظر نمی‌گیرد.

یکی از دلایل توجه به مهندسی ترافیک و بهینگی مسیر در مراکز داده، رشد ترافیک شرق-غرب نسبت به ترافیک شمال-جنوب می‌باشد. ترافیک شرق-غرب ناشی از بسته‌هایی است که توسط یک میزبان در مرکز داده به میزبان دیگری در همان مرکز داده ارسال می‌شود و ترافیک شمال-جنوب به ترافیکی می‌گویند که مرکز داده را به دنیای بیرونی ترک می‌کند یا از دنیای بیرونی به مرکز داده وارد می‌شود.

فیس‌بوک مثالی از جمله مرکز داده‌هایی است که دارای ترافیک شرق-غرب فزاینده‌ای می‌باشد. زمانی‌که صفحه‌ی نیوزفید (News Feed) در فیس‌بوک توسط کاربر بارگزاری می‌شود، فیس‌بوک نیازمند دستیابی به اطلاعات فراوانی درباره افراد و رویدادهای مختلفی به منظور ساخت صفحه وب و ارسال آن برای کاربر می‌باشد. داده‌هایی که در مرکز داده واقع شده‌اند. سرویس‌دهنده‌ای که وظیفه ساخت و ارسال صفحه‎ی نیوزفید فیس‌بوک کاربر را بر عهده دارد، می‌بایست اطلاعات را از سرویس‌دهنده‌های بخش‌های دیگر مرکز داده به ‌دست بیاورد. ترافیک شرق-غرب حداقل به اندازه داده‌های شمال-جنوب (مانند صفحه نهایی که به سمت کاربر ارسال می‌شود) می‌باشد و در واقع با آگاهی نسبت به این موضوع که سرورها داده‌ها را حتی در زمانی که کسی آن‌ها را درخواست نمی‌کند جابجا می‌کنند (از طریق تکرار، قرارگیری داده‌ها در مراکز داده مختلف و غیره)، ممکن است بزرگتر نیز باشد.

در مدل مرکز داده قدیمی‌تر، که بیش‌تر ترافیک‌ها از نوع شمال-جنوب بود، خواسته‌‌ی مهندسی ترافیک در درون مرکز داده همواره اطمینان از عدم وقوع ازدحام و اتلاف (Loss) در مواقعی بود که داده‌ها از سرورها به سمت دنیای بیرونی منتقل می‌شدند. اما با ترافیک شرق-غرب فراوان، مهندسی ترافیک در مراکز داده خیلی پیچیده‌تر شده‌است.

 مهندسی ترافیک در مراکز داده
میانگین 5 امتیاز از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *